Friday, December 24, 2010

Air Tak Suam dan 1001 kesanya !!!!


Aku terbaca satu info yang berkaitan dengan khasiat sky juice a.k.a air suam. Secara jujurnya, aku adalah salah sorang yang tidak gemar untuk meminum air suam. Maybe time kecik, anak tekak aku tak matching dengan air suam, coz aku terasa anak tekak ku pedih and muak dengan kandungan klorin dalam air selepas dimasak.



So, aku lebih suka minum minuman berkaler/berais. Kalo tak jus buah, Sirap ais, Milo, Horlicks, power root, tak pun redbull. Sehat jugak kan.Hopefully selepas ini, dengan adanya info ini, dengan adanya stesen2 jualan air yang menggunakan khidmat duit syiling 10sen-1/2 liter, ia boleh menyedarkan serta membantu aku untuk berselera minum air suam .

Back to topic, seperti yang kita tahu, air suam mempunyai 1001 khasiat yang mampu untuk menyembuhkan pelbagai penyakit dengan cara yang mudah dan murah. Dengan minum air suam sebanyak lapan gelas sehari, ia dapat mengekalkan kesihatan tubuh badan kita.

Tapi, entry kali ini aku bukan nak cerita pasal khasiat air suam tapi nak tekankan tentang keburukan amalan minum2 minuman sejuk yang boleh menyebabkan serangan jantung.Fakta ini, sangat bagus dan pernah terjadi kat aku. Memanglah sesuatu yang amat nikmat apabila meminum segelas air sejuk selepas makan. Lagi2la waktu breakfast or lunch, roti canai, kuah dhal, nasi lemak dengan air teh ais..perghhh!!.

Walaubagaimanapun, untuk pengetahuan korang, air sejuk akan melikatkan minyak yang kita makan bersama hidangan yang kita makan. Sudah tentu ia akan melambatkan lagi proses pencernaan. Sekali gumpalan minyak ini bertindakbalas dengan asid didalam perut, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding maknan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine. Dalam masa terdekat, ia berpotensi bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada KANSER!!


Adalah digalakkan untuk meminum sup panas atau air suam selepas makan. Mungkin inilah masanya kita perlu mengubah tabiat minm air sejuk selepas makan dan amalkan cara hidup masyarakat cina dan jepun dengan meminum teh panas ketika bersarapan.


----------------------------------------------------------
Petanda lazim serangan jantung

Seharusnya, korang perlu mengambil tahu yang petanda serangan jantung bukan sahaja pedih pada sebelah kiri. Awasi jika tersa sakit yang menyesakkan pada dada kiri. Mungkin korang belum pernah merasa sakit dada semasa terkena serangan jantung. Tanda-tanda lazim pada kebiasaanya adalah seperti muntah-muntah dan berpeluh-peluh. Daripada statistik yang dipeolehi, 60% pesakit yang terkena serangan jantung adalah ketika sedang tidur dan tidak boleh bangun dari tidur. Sakit dada yang teramat sangat boleh menyebabkan anda tidak sedarkan diri. Jadi, berhati-hati dan berwaspada sentiasa. Lebih banyak yang korang ketahui tentang serangan jantung, dan amalkanya, maka lebih peluang untuk anda terselamat.



p/s:: Dengan pantasnya aku pergi dapur, aku minum 2 gelas air suam..Amalkan cara hidup sihat ;)



No comments:

Post a Comment