Tuesday, January 11, 2011

Kontroversi Identiti sebenar Mona Lisa !!!


Korang mesti taw kan potret yang sangat terkenal dan sangat beharga iaitu potret Mona Lisa yang dilukis oleh Leonardo da Vincci pada tahun 1503 dan selesai dilukis sebelum kematianya pada 1519. Identiti dan senyuman dari Mona Lisa membuatkan ahli-ahli sejarah tertarik dan ingin mengungkap asal usul potret tersebut.


Lukisan yang mencecah harga $670 million


Mata Mona Lisa cam real kan!!


Senyuman beliau penuh dengan makna tertentu


Banyak pendapat yang diperdebatkan ahli-ahli sejarah untuk mengetahui identiti sebenar Mona Lisa ni. Antaranya adalah ::


Wanita yang didalam potret tersebut adalah Lisa del Giocondo, isteri seorang pedagang sutera kaya Florentine. The title of the work essentially means “madam Lisa” or “my lady Lisa.” lol!!

Yang terbaru,kajian dari seorang ahli sejarah bernama Glori menyatakan, terdapat sebuah jambatan dibelakang Mona Lisa yang tertera angka 72 (jika potret tersebut itu dibesarkan). Glori (Ahli sejarah) berkata, jambatan itu melintasi sungai Trebbia di Babbio, berhampiran Pioecenza, di Utara Itali.

"Setelah beberapa abad berlalu, bentuk muka bumi tempat itu telah banyak berubah tetapi jalan berliku dalam latar belakang Mona Lisa masih jelas di Bobbio," kata Glori.

Wanita yang didalam lukisan itu adalah sebenarnya Bianca Giovanna Sforza, anak perempuan Ludovico il Moro yang merupakan bangsawan yang mentadbir Bobbio 500 ntahun lalu.

Tambahan pula, Glori menyatakakan, dua huruf yang ditemui dalam mata Mona Lisa pada bulan lalu adalah S and G iaitu singkatan untyuk nama Bianca itu sendiri.

Kata Glori lagi " Kemungkinan besar Da Vinci Melawa Bobbio kerana perpustakaan di tempat itu sangat terkenal pada zaman tersebut dan dia melukis lukisan tersebut berdasarkan ingatannya berkemungkinan ketika di menetap di Perancis beberapa tahun kemudianya."

p/s ::Kompius mana satu nak caya!! Nak taw lebih lanjut dan kesahihan tanya Mona Lisa sendiri nanti.. ;)


Nota kaki ::

Lukisan Mona Lisa ini telah beberapa kali telah dicuri. Lukisan itu di curi pada tahun 1911 oleh seorang patriot Itali yang ingin melihat lukisan itu kembali ke Itali,dan 2 tahun kemudianya, ia telah dijumpai. Pada tahun 1956, potret Mona Lisa telah mengalami kerosakan seperti disiram dengan asid dan dibaling dengan batu. Bahagian bawah lukisan potret itu rosak teruk. Hari ini, potret Mona Lisa ditutup dengan kaca antipeluru bagi memastikan keselamatan dan lukisan potert tersebut sentiasa terjaga. Korang boleh tengok Original Paint Monalisa kat Lourve Meseum. Meseum yang sangat besar. Korang memerlukan masa 8 bulan untuk tengok kesemua koleksi2 lukisan dalam muzium tuh!! yeap!! 8 bulan..hahahhaa...


sumber dari Kosmo

13 comments:

  1. . anda telah di-tag :) http://shastillsygkamu.blogspot.com/2011/01/izamir-ridzwan-pendrive-giveaway.html .

    ReplyDelete
  2. tapi kan...penah dgr cerita tak yang gambar mona lisa tu di lukis dr sudut leonardo da vinci sbgai seorang perempuan..maknanya, leonardo mnggmbarkan diri ny seorang pompuan dgn melukis mona lisa la..leonardo = mona lisa = orang yg sama..haha.. what people say la..who knows..:p

    ReplyDelete
  3. gila mahal kan potret tuh.. aku jual pon seumur hidup aku tk yah keja lagi.. ahaha

    ReplyDelete
  4. chepacyeddud :: thanks 4 tagging me...
    nazrul :: ak pon pernah dgar gak citer cmtu...ahli sejarah ni macam2 la...coz maybe nak amik nama populariti n duit tuk sejarah yang dia wat..pepon bek xyah taw sangat sejarah potret tuh..janji taw basic2 potert2 tuh dilukis oleh sapa kat mana..dah ar...sejarah2 yang leonardo sndiri yang taw.. ;)

    Wann Mejuez :: ko p curi lukisan tuh..for sure 17 keturunan tak abes makan wit tuh..wakakkaa..ko share ngn keturunan ak plak...wakakkaa

    ReplyDelete
  5. eNd It wIF sOmeThINg swEeTeSt :: yeap!!! orang zaman dulu camtu kot...suke cukur kening..wakakka

    ReplyDelete
  6. rien: Share?!

    ahahaha 10% jew aku kasi..

    ReplyDelete
  7. blog dan entri yg bguss...
    suke sgt!!

    ReplyDelete
  8. Wann Mejuez :: Perghh!! ak kasi plan taw..siaptunjuk kat mane ag potert tuh..xkan 10% je kot..xpe2..besyukur dr xde..hahahhaa

    $ang Ra+u:: btw, thanks for reading yah!! ;)

    ReplyDelete
  9. tuan blog :zaman skang..??.tu psl uniknye d art in mona lisa..tader kening pn still chantekk..cube kalo anda tader kening..???.winkwink~~~

    ReplyDelete
  10. atty :: i think dye trlupa lukis kening la..ntah2..xsempat dye lukis kening tuh tros kojol..hohoho..who knows..leornado kan penuh dgn mistery!! ;)

    ReplyDelete
  11. heeee..baru prasan die xde kening. sebelum ni xpnah pon prasan kening die!

    ReplyDelete
  12. ha'ah ler baru pasan monalisa x de kenink bila bace komen kat atas

    ReplyDelete